فرهنگ آپارتمان نشینی

توی هر کوچه و پس‌کوچه‌ای رو که نگاه کنیم، ساختمان های کوتاه و بلندی رو می‌بینیم که فضای شهر رو پر کردن. داخل هر کدوم از این ساختمان ها پر از آدم‌هایی است که به خاطر شرایط زندگی شهری و مدرن، در آپارتمان‌هایی کنار هم زندگی می‌کنند. اینکه اعضای هر واحد آپارتمان بخواهند هر طوری که مایلند رفتار کنند باعث به وجود اومدن شرایطی می‌شود که جز فرهنگ آپارتمان نشینی نبوده و زندگی رو برای همه‌ی اعضای ساختمان سخت خواهد کرد.

و اینجاست که جمله ی معروف "همسایه خوب نعمت است " نمود پیدا می کند .

فرهنگ آپارتمان نشینی برای جلوگیری از همین اتفاق به وجود آمده است. توی این نوشته در مورد فرهنگ و قوانین آپارتمان صحبت می‌کنیم.

فرهنگ آپارتمان نشینی چیست؟؟

زندگی جمعی قواعد و قوانین خاص خودش را دارد و اکثر این قوانین نانوشته هستند. از رعایت بهداشت توی راهروهای ساختمان گرفته تا رعایت حق همسایگی. چند تا از مهم‌ترین این فرهنگ‌ها رو با هم مرور می‌کنیم:

1- آرامش ساختمان رو حفظ کنید.

حفظ آرامش

تصور کنید توی یک ساختمان ۲۰ واحدی‌ زندگی می‌کنید که افراد ساکن هر کدوم از واحدها به نحوی صدا ایجاد می‌کنند. از یک واحد صدای بلند حرف از واحد دیگر صدای ساز زدن و از واحد دیگه‌ای صدای تلویزیون به گوش میرسد.

قوانینی ازین دست می تواند در آرامش ساختمان نقش بسزایی داشته باشد ( که البته باید توسط تمامی ساکنین اجرا شود ) :

الف: از ساعت یک تا 4 بعدازظهر و 9 شب تا 9 صبح روز بعد ایجاد سر و صدای غیر متعارف ممنوع است

ب: کارهای ساختمانی و یا پر سر و صدا را تنها می توان از ساعت8:30 تا 13:30 و 15:30 تا 18:30 روزهای غیر تعطیل و با هماهنگی مدیریت ساختمان انجام داد.

ج: اگر کف آپارتمان سنگ، سرامیک یا چوب است باید حداقل 75 درصد با قالی یا موکت پوشانده شود تا هنگام راه رفتن و کشیدن اجسام صدا ایجاد نکند.

مشخص است که زندگی کردن در  فضایی شلوغ و پر از سر و صدا تقریبا غیر ممکن است. یکی از اصلی‌ترین موارد فرهنگ آپارتمان‌نشینی، رعایت سکوت است.

2- مشاعات برای استفاده همه‌ی ساکنین است

قسمت‌های مختلف ساختمان رو به طور کلی به دو بخش خصوصی و مشترک (یا همان مشاعات ) تقسیم می شود. مشاعات به قسمتی از ساختمان گفته می‌شه که ساکنین به طور اشتراکی از اون استفاده می‌کنند. حیاط، راه‌پله، آسانسور، پشت بام و لابی از مشاعات هستند. (پست قسمتهاي مختلف ساختمان را مشاهده نمایید)

با توجه به اینکه مشاعات برای استفاده همه‌ی ساکنین است، قوانین خاص خودش را دارد. استفاده از مشاعات نباید به شکلی باشد که مانع استفاده‌ی افراد دیگه‌ی ساختمان شود. رعایت قوانین مشاعات باعث می شود برخورد و درگیری بین ساکنین تا حد خیلی زیادی کم شود.

3- زباله‌ها رو سر ساعت دم در بگذارید.

اگر توی مجتمعی زندگی می‌کنید که سرایدار وظیفه دارد سر ساعت مشخصی زباله‌ها رو جمع کند، باید حواستان را جمع کنید سر ساعت مقرر زباله‌ها رو دم در بگذارید. زود یا دیر گذاشتن زباله‌ها توی فضای مشاع و راه‌پله‌ها باعث ایجاد آلودگی توی ساختمان می شود. بوی بدی که در اثر بیرون موندن پسماند های روزانه‌ی اعضای ساختمان در آپارتمان می پیچد، باعث آزار و اذیت ساکنین می شود. رعایت بهداشت آپارتمان همان قدر اهمیت دارد که رعایت بهداشت فردی دارای اهمیت است.

4- ممنوعیت ورود ماشین و موتورِ افراد غیر ساکن.

عدم پارک

اگر مهمان‌های هر واحد بخواهند ماشین و موتور خود را داخل پارکینگ پارک کنند، شرایط برای بقیه‌ی اعضای ساختمان سخت می شود. اکثر مجتمع‌های مسکونی قانونی دارند که مانع پارک کردن افراد غیر ساکن داخل ساختمان می شوند. با رعایت این مسئله هم نظم ساختمان حفظ می شود و هم در شرایطی که یکی از ساکنین بخواهد ماشین خود را با عجله از پارکینگ خارج کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

5- پرداخت به موقع شارژ.

پرداخت شارژ

مدیر ساختمان به همراه هیئت مدیره مبلغی رو به عنوان شارژ تعیین می‌کند. هدف از جمع کردن شارژ این است که هزینه‌های ساختمان که بین افراد مشترک می باشد را بتوان مدیریت کرد. هزینه‌ی برق مشاعات و هزینه‌ی تعمیر آسانسور مثال‌هایی از این هزینه‌ها هستند. پرداخت به موقع این شارژ باعث می‌شود مدیریت ساختمان با مشکل مواجه نشود.

زندگی آپارتمان نشینی قوانین و فرهنگ خاص خودش را دارد. در صورتیکه افراد خودشون را ملزم کنند که به این قوانین و فرهنگ‌ها توجه داشته باشند، زندگی جمعی بدون مشکل ادامه پیدا می‌کند. اما رعایت نکردن این مسائل باعث به وجود اومدن مشکلات مختلف می شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید