مدیر ساختمان کیست؟

مدیر ساختمان

در سه دهه ی گذشته به دلیل رشد شهرنشینی و پیشرفت جمعیت، آپارتمان‌نشینی در شهرهای ایران رواج پیدا کرده است. زندگی آپارتمان‌نشینی اگرچه هزینه‌های تامین مسکن را کاهش داده است، مشکلات خاص خود را دارد چون شما باید با چند خانواده دیگر کنار بیایید، همیشه حواستان باشد که مزاحم دیگران نشوید، برای تقسیم هزینه‌های ساختمان سهم شارژ پرداخت کنید و اختلافات ناشی از این مسایل را حل‌وفصل کنید. حال میخواهیم در مورد موضوع مدیر ساختمان کیست به شما توضیح بیشتر بدهیم.

اما به نظر می رسد یک آپارتمان اگر به طور صحیح مدیریت شود و مدیر آپارتمان احاطه کاملی به وظایف قانونی خود داشته باشد و سکنه آپارتمان ها هم قانونی بودن اختیارات مدیر را بپذیرند اداره امور ساختمان ساده تر شده وشرایط زندگی در آپارتمان تسهیل می شود. 

حالا چند سوال درباره ی مدیر ساختمان ....!!

حالا چند سوال در باره ی مدیر ساختمان ....!!

مدیر ساختمان را چه کسی انتخاب میکند ؟

مدیر یا مدیران (هیئت مدیره) ساختمان توسط مجمع عمومی ساختمان برگزیده می شود.

 

مجمع عمومی چیست ؟

در واقع مجمع عمومی همان مالکان واحدهای آپارتمان هستند. در صورتی که بیش از ۳ واحد آپارتمانی در ساختمان باشد باید مجمع عمومی تشکیل شود.

مدیر ساختمان موظف است زمان و مکان جلسه فوق العاده را به اطلاع مالکین ساختمان برساند. جلسه مجمع عمومی میتواند برای انتخاب اعضای هیئت مدیره ، انتخاب مدیر  و یا افزایش سرمایه جهت کارهای عمرانی و زیرساختی هر سال یک یا چند بار برای برگزار می ‌شود.

وظایف مجمع عمومی ساختمان:

1- تصویب و تغییر مقررات ساختمان برای اساس قوانین کشور

2- تصویب گزارش و درآمد سالیانه ساختمان 

3- گرفتن تصمیم برای نحوه اداره ساختمان 

4- دادن اختیار تام به مدیر ساختمان جهت بهتر انجام شدن کارهای ساختمان

5- انتخاب مدیر و هیئت مدیره شایسته و همچنین ارزیابی عملکرد آن ها

 فرقی نمی کند که مدیر از اعضای ساختمان باشد یا فردی از خارج ساختمان انتخاب شود. وظیفه مدیر حفظ و اداره ساختمان است و باید تصمیمات مالکان را (که حالا مجمع عمومی می نامیم )  اجرا کند.

جالب است بدانید که مدیر  موظف است تمام ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه کند و هزینه بیمه هم بین همه مالکان به نسبت سهم قسمت اختصاصی آن ها تقسیم می شود. اگر مدیر این کار را نکند و خسارتی به ساختمان وارد شود، مسئول جبران خسارت خواهد بود.

علاوه بر مدیر باید یک خزانه دار از بین مدیران هم برای ساختمان انتخاب شود که مسئول محاسبه هزینه ها و درآمدهاست.که در صورت وجود فقط یک مدیر این وظیفه به عهده ی وی خواهد بود. درباره ساختمان های کمتر از ۳ واحد اگر در مورد مدیریت و انتخاب آن به توافق نرسیدید، تصمیم گیری درباره قسمت های مشترک با نظر مالکانی است که بیشتر از نصف مساحت اختصاصی را دارند.

نحوه برخورد با مدیر متخلف در ساختمان چگونه است؟

طبق قانون تملک آپارتمان ها، تمام وظایف مدیران و مالکان ساختمان مشخص شده است. در صورتی که مدیر ساختمان مرتکب تخلفی شوند، مالکین ساختمان میتوانند به مراجع قضائی شکایت کنند. همیچنین انجام تمامی اموری که مربوط به مشاعات ساختمان است باید با مشورت با سایر مالکین انجام شود. در غیر این صورت شکایت از مدیر ساختمان اجتناب ناپذیر خواهد بود

آیا فردی که مستاجر است میتواند مدیریت ساختمان را بر عهده بگیرد؟

بله، این کار امکان پذیر است. مدیر ساختمان میتواند از بین مالکین یا مستاجرین و یا حتی از فردر خارج از ساختمان انتخاب شود. ولی در ساختمان ها اکثرا از بین مالکین مدیر ساختمان را انتخاب می کنند. ولی اگر قرار باشد از بین مستاجرین انتخاب شود هم، منع قانونی نخواهد داشت و بستگی به نظر اعضای مجمع عمومی یا هیئت مدیره دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا

نسخه ی نمایشی ویژه‌ی مدیران ساختمان پیاده سازی شده است تا بتوانند ، در کمترین زمان سامانه آپارتمانا و امکانات و گزارشات آنرا بررسی کنند.

در صورتیکه مدیر ساختمان هستید ، بر روی دکمه زیر کلیک کنید